King Kong i Hong Kong
MIGHTY PEKING MAN (Blu ray från Shawscope Vol. 1)
Jag gillar att jobba mig igenom boxar eftersom de ger en mer helgjuten bild av en genre eller filmskapare, och det löser också "vad skall jag titta på nu?"-problemet som ofta uppstår när man har mycket film i hyllan. Att jag bara är på film 5 i Arrows första Shaw-box av 2 (och den tredje kommer senare i år) säger dock en del om att det ibland går lite långsamt. I Shawscope Vol. 1 har jag hittills gillat KING BOXER och SHAOLIN TEMPLE väldigt mycket, medan THE BOXER FROM SHANTUNG och FIVE SHAOLIN MASTERS kändes mindre intressanta, särskilt den senare bestod bara av en räcka kung fu-fighter utan handling eller intressanta rollfigurer.
Så mycket roligare då med de filmer som bryter av, och det gör verkligen MIGHTY PEKING MAN, Shaws helt egna försök att göra en jätte-monster-film i stil med Godzilla eller King Kong. De försökte tydligen först att få rättigheterna till King Kong själv, men där hann förstås Dino DeLaurentius före. I stället hittade de på en slags missing link-figur som lever i den indiska djungeln tillsamman med en vit kvinna som kraschat i flygplan med sina nu döda föräldrar. Evelyne Kraft är verkligen ett fenomen, en kvinnlig Tarzan i skinntrasor som inte lämnar mycket till fantasin. Hon svingar i lianer, klättrar i träd och umgås självsäkert med helt livsfarliga djur som elefanter, ormar och tigrar. I en scen jonglerar hon leoparder, jag upprepar HON JONGLERAR FULLVUXNA LEOPARDER. Hakan fick hämtas upp från golvet. Tyvärr kommer Danny Lee (känd från INFRAMAN, THE KILLER och DR. LAMB) på besök tillsammans med en expedition från Hong Kong. Det är lite oklart vad Dannys kompetens är, han verkar ha hoppat på mest för att hans flickvän vänstrat med hans TV-producerande bror, och efter att en stor del av expedition dött av vilda djur och fall från hög höjd lämnar de helt sonika Danny i djungeln att klara sig själv. Han hittas förstås av Evelyne och apan och ljuv (eller djurisk?) musik uppstår. Eftersom han är ett pucko tar han ekipaget till Hong Kong, där den stackars apan torteras och begapas på Hong Kong Stadium, Evelyne blir deprimerad av att ha på sig kläder, och kalabalik uppstår. Det slutar förstås högst upp på Hong Kongs då högsta byggnad, Connaught Tower, under intensiv eld från helikoptrar och med bensin inpumpat i vatteneldningar för att få till ett riktigt fyrverkeri. Boom!Det mest intressanta med filmen (förutom Kraft) är specialeffekterna, som avhandlas noga i extramaterialet. Shaw hade ingen egen kompetens utan hyrde in experter från Japan, som jobbat i deras kaiju-genre i årtionden. De verkar ha fått fria händer att bygga miniatyrer och låta monstret härja bäst det ville bland Hongs Kongs landmärken, mycket kul att se särskilt om man varit där! Slutscenen där monstret faller brinnande från tornet var så farlig att stuntmannen vägrade, och i stället fick specialeffektregissören själv klä på sig dräkten och utföra fallet - tre gånger, sedan fick de slut på dräkter. Det måste ha luktat nåt otroligt eftersom monstrets päls var gjord av människohår.
Extramaterialet på Arrow-skivan är dessutom toppen, med intervjuer med flera inblandade, trailers från flera länder med mera. Bäst är förstår japanen som gjorde specialeffekterna, han minns alltihop tydligt och berättar precis allt om den tekniska sidan av produktionen. Dessutom en underbar hemma-film på Super8 bakom scenen på monster-dräkter och modell-byggen, samt härligt nostalgiska vyer över Hong Kong på 70-talet. Lika roligt som själva filmen!
No comments:
Post a Comment